Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. august 2006

Komprimering af fotos -endnu engang

Emnet, hvordan man komprimerer et foto til under de magiske 50kb og stadivæk bevarer en vis skarphed, har været behandlet en del gange.

Det er derfor lidt flovt, at måtte erkende, at det stadigvæk ikke rigtig vil lykkes for mig.

Udgangspunktet er et dejligt skarpt foto på omkring 5 Mb taget i RAW, som jeg konverteret til JPG.

Nu reducerer jeg fotoet i Adobe Photoshop CS2 til en bredde på 15 cm og 72 pixels-inch. Billedet er stadigvæk rimeligt skarpt.

Jeg saver fotoet i en kvalitet, der angiver 43.75 kb (medium quality 5) og får nu et foto der er på 67 kb (og ikke 43). Fotoet er hæderligt på dette tidspunkt.

I Microsoft Picture Manager reduceret jeg størrelsen med 1% og får nu pludselig et foto på 39.4 Kb, der ser ud som om det er taget igennem bunden af et ølglas.

Jeg behøver hjælp og vejledning. Hvordan rammer jeg - i Photoshop - under de 50 Kb?

hilsen

Jens fra Montenegro

De senest indberettede arter i Naturbasen: