Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. juli 2010

Myggnyckel/blomster orkideer ?

Håber at kunne få lidt hjælp med følgende.

Om kort tid tager jeg en tur til Gotland og i den forbindelse har jeg prøvet at kigge på hvilke orkideer det skulle være muligt at få at se. Var der sidste år i juni og fik set 23 forskellige. Der er nu to navne som spøger og som jeg absolut ikke har overblik over. Det drejer sig om Myggblomster ( på svensk ) – Hjertelæbe ( på dansk), så vidt jeg har fundet frem til. Så er der en der hedder Myggnyckel (på svensk og med et tillægsnavn som Myggnyckelblomster) – Mygblomst ( på dansk). Mycknycklar står ikke i register i Rindi´s Gotland orkidéer, men der er måske fordi den ikke er at finde på øen.

Mine oplysninger har jeg fra 5 forskellige orkidebøger fra Gotland, samt fra to hjemmesider om svenske orkideer, men jeg er absolut ikke på det rene med hvad der er hvad og specielt ikke når det gælder om det vil være muligt at opspore disse på Gotland, samt hvor de muligvis vil være at se på øen.

Håber på faglig hjælp.

Bedste hilsner,

Torben B. Sørensen


De senest indberettede arter i Naturbasen: