Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. juli 2010

HJÆLP... mine guldfisk dør på stribe :-(

Hej, er ny her på siden, men har fået et stort problem som jeg håber at få hjælp til.

Jeg har en havedam på ca. 8000 liter hvori der er pumpe + 3-i-1 filter kørende 24 timer i døgnet.

Det har sådan set kørt ret fornuftigt, men UV lampen var gammel og pludselig var der masser af alger.

Derfor blev lampen skiftet og filteret skildt ad og renset grundigt inden opstart igen.

Samtidigt var der en 10-15 fisk der var forsvundet og en hejre blev mistænkt i mangel af bedre. (har dog ikke set den siden sidste år)

Der blev etableret hejre hegn og ca. 30 nye små guldfisk blev indkøbt fra en kæmpe sø. De er desværre blevet fanget med stang og krog - hvilket jeg først fandt ud af efter købet - men kan dette have skadet fiskene?

De blev sat i mandag aften - tirsdag var jeg ikke hjemme men opdagede sent om aftenen, at der lå 3 stk på kanten ved "vandfaldet" fra filteret. De var simpelthen hoppet af dammen og døde.

Derfor stoppede jeg pumpen til næste norgen hvor jeg byggede nogle sten omkring udløbet fra filteret så fiskene ville falde ned i vandet igen ved spring.

Men herefter er det bare gået helt galt.

Et par timer senere lå der mange fisk og gispede i overfladen og i løbet af de sidste par dag har jeg kunnet fiske 3-4 stk op hver eneste dag der ligger døde på bunden.

Til nu er jeg nok oppe på 15-17 døde fisk på 5 dage og det er en meget trist oplevelse.

Jeg har testet vandet, og PH ligger på ca 6.5.

Nitrit testen (No2) var ved første test "ikke ok".

Desværre er den en temmelig dårlig test med kun "ok" og "ikke ok", så hvor stort problemet var ved jeg ikke.

Nitrat (No3) var på ca. 10-15 mg/l og vel ikke alarmerende høj?

Jeg skifetede omgåendene ca. halvdelen af vanden i dammen og 2 dage senere igen ca. 1/3 del til halvdelen af vandet.

Nitrit (NO2) siger nu "ok" og Nitrit (NO3) stadig ca. 10 mg/l.

PH er blevet sænket til ca. 6.4 - hvilket vel lige er til den lave side?

Jeg har endvidere hældt en omgang mikro starter til filteret i vandet.

Guldfiskene (de få der er tilbage) er stadig meget sløje og nogle vælter om på siden af og til, så frygter de snart er døde også.

Jeg har 9 stk guldemder der hele vejen igennem har set ud til at trivedes i fin form - de har slet ikke set påvirkede ud.

Hvad pokker er der lige galt med mit vand?

Troede jeg havde nitrit forgiftning med efter vandskiftet burde dette være løst. Ph værdien kunne være højere, men det burde da ikke være SÅ stort et problem for fiskene?

Håber der er nogen der kan være behjælpelige for det er meget ærgerligt og bittert, at se de flotte fisk på den måde.

Tak på forhånd...

De senest indberettede arter i Naturbasen: