Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. september 2006

Navneordbog - Farver B

Navneordbog 2 – Navne i farver/farver i navne B

Stærkt opmuntret af de positive reaktioner iler jeg med et nyt ”bind” i navneordbogen. Denne her er måske lidt kort, men næste bogstav C er til gengæld meget lang. Længere henne i alfabetet skal jeg nok forsøge at slå mindre bogstaver sammen, og så iøvrigt henstille til, at folk kopierer tingene ud i en almindelig fil, og samler det sammen til sidst. Så bliver det hele lidt nemmere at læse og bruge. Når jeg er færdig med farverne, påtænker jeg, at den næste samling ordbøger skal være præsentationer af de mennesker, hvis navne optræder i organismernes navne.

badia/badius – kastaniefarver, altså rødbrun

bellicosa/bellicosus – er egentlig ikke nogen farvebetegnelse, det betyder krigerisk, men bruges af og til i den sammenhæng, gerne i forbindelse med dyr, der har en eller flere stærkt røde dele, formentlig ud fra en ide om, at rød også er krigens farve.

bicolor – tofarvet

bifasciata/bifasciatus/bitorquata/bitorquatus/bivittata/bovittatus – ikke nogen egentlig farve, men mere end mønsterbetegnelse. Det betyder tobåndet.

bilineata/bilineatus/bistriatus – tostribet

bimaculata/bimaculatus – toplettet

binotata/binotatus – tomærket, altså to farvetegninger

bracteatus – dette er en af de mere muntre farvebetegnelser, den betyder egentlig gylden eller forgyldt, eller helt nøjagtigt, belagt med bladguld! Det er da fornemt.

bruniceps – brunhovedet

brunnea – brun

brunneata – det er mere en sproglig spidsfindighed, idet denne form nærmest betyder ”i besiddelse af brunt”

brunneicapilla – brunhovedet

brunneicauda – brunhalet

brunneiceps – brunhovedet

brunneiventris – brunbuget

brunneopectus – brunbrystet

brunneopygia – brunrumpet

brunnescens – brunlig

brunnifrons - brunpandet


De senest indberettede arter i Naturbasen: