Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. juli 2010

Sortmejse, Landsvale, Spætmejse, Solsort :-)

På trods af, eller nok nærmere på grund af, de kraftige regnbyger i dag har jeg haft en rigtig dejlig naturoplevelse :-)

Jeg tog bilen op for at se til hestene, og kørte ganske stille ind under træerne der overdækker alleen. Der så jeg et mylder af fugle og parkerede så bilen lidt inde til siden. Uden at lade sig forstyrre af bilen, fløj landsvalerne frem og tilbage i stort antal. De var helt nede ved jorden, nok max 10 over, og fløj ind og ud mellem træerne. Jeg var næsten lidt urolig for at de skulle ramme ind i bilen, men de er jo helt fantastiske luftakrobater. Det var et helt utroligt syn, at se dem bremse op, vende "på en femøre", og igen sætte "turbo" på. Der var fin udsigt til det hele på første parket inde i bilen :-)

Jeg så travle solsorte, især bemærkede jeg en hun. Hun stod tæt ved bilen og så lidt mistænktsomt op på mig, men besluttede så at det var ok, og fik igen travlt med at fange insekter. En vipstjert stod pludselig i luften ud for ruden og kikkede ind! Ja, det kan jo også være den havde set en myg ved ruden, men det så ud som om den stirrede ind på mig :-)

En flok Sortmejser havde også travlt med myg/fluer, skiftevis på en grusbunke i vejsiden, ved hegnspælene ind til foldene, og på den grove bark på alleens gamle kastagnetræer.

Som et ekstra plus så jeg også et par spætmejser på de store træstammer, de var lidt længere væk, så så dem i profil, men løbende ned ad med hovedet, så det må vel have været spætmejser.

Forestiller mig at regnen har fået insekter til at søge ly under de store træer, og der derfor har været et stort antal til alle de fugle. Eller måske en "masseklægning" af fluer eller lignende. Så et par halvstore fluer på bilen, nogle myg og en guldsmed i luften.

Det var en sjov og rigtig dejlig oplevelse på denne regnfulde dag.

Venlig hilsen Susanne


Foto: Espergærde

De senest indberettede arter i Naturbasen: