Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

31. juli 2010

Kultur-Hassel, men hvilken art?

De storfrugtede kultursorter af plantede hasselnødder er formentlig til dels bastarder med andre arter af hassel fra udlandet. Både med den tyrkiske Træ-Hassel (Corylus colurna) og især med den balkanske Storfrugtet Hassel (Corylus maxima). Men de mellemting synes jeg ikke passer på alle kultur-haslerne i Danmark.

Jeg har i mange år undret mig over plantede hassel-sorter med lidt for store haser til at være ren Corylus avellana. Ud fra udseendet kunne de måske være mellemting, enten til Corylus pontica fra Sortehavs-egnene, eller eventuelt til den Nordamerikanske Corylus americana. Men jeg kan ikke finde litteratur på sådanne hassel-hybrider i Danmark.

Hvem ved noget om det? Eller hvem tør eventuelt bestemme kultursorten på det vedhæftede billede?

hilsen fra HENRY


Foto: Henry Nielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: