Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. august 2010

Med udsigt til Mursejlere

Jeg har et toetages hus lige overfor, med kviste hvor der bor Mursejlere under tegltaget. Jeg kan sidde og betragte dem når jeg drikker morgenkaffe.

Jeg er så begyndt at undre mig over hvad det egentlig er de fortager sig. Over en periode på adskillige minutter ser de ud til at "øve indflyvninger" til kvistene. Men de går ikke ind. Det er som om de bare markerer. De flyver tæt hen til hullerne under teglen, og bryder så enten af og flyver videre, eller de griber fat i træbrættet under og bliver hængende der i nogle sekunder, og flyver så igen. Men de gør det igen og igen. Den ene efter den anden. Så hvad er det der sker? Og så pludselig som på kommando holder de inde med det. Så er de enten helt borte, eller jeg ser dem ligge meget højere i luften og drive mere afslappet rundt.

Jeg troede egentlig at de opholdt sig ved deres reder om natten. At de opholdt sig der på kvistene under tegltaget. Så stor var min forundring da jeg et sted læste at de sover i luften om natten. Er det virkelig rigtigt?

De senest indberettede arter i Naturbasen: