Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. august 2010

Måge med hovedskade

På en fugletur ved Hirtshals Havn i formiddags så jeg en svartbag med en opsigtsvækkende skade i hovedet.

Om det er en pludselig opstået skade, eller noget langsomt opstået eller evt medklækket (man kan vel ikke kalde det medfødt, når nu fugle klækkes, ikke fødes... ;-) ), skal jeg ikke kunne sige.

Fjerene ser ret fine og rene ud, uden synlig blod eller kropsvæske, så det er nok ikke sket lige for nylig.

Jeg havde travlt med at tjekke de hundredevis af rastende måger (og enkelte terner) for farveringe (fik kun 5 aflæst der i dag) og evt hits, så jeg fik desværre ikke set skaden tæt på vha teleskobet, før en ravsamler fik lettet alt.

Det er lidt et hit i sig selv, da det i sommerhalvåret plejer at være turister, badegæster og især hundeluftere som skræmmer mågerne væk... :-S

Jeg tog dog heldigvis lidt billeder vha digiscoping (dvs digitalkamera via teleskob), som først blev gennemset her til aften:


Foto: Lars Pedersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: