Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. august 2010

Netstokket indigo-rørhat - hvor sikre er karaktererne?

Jeg har i dag fundet fem svampe, som, jeg er temmelig sikker på, må være netstokket indigo-rørhat. Da jeg aldrig har anvendt den til spisning før, kunne jeg dog godt tænke mig at få klarhed over karakterernes "sikkerhedsgrad" i forhold til de problematiske forvekslingsmuligheder (Satans- + djævlerørhat). Hatfarven på svampene er lyst læderbrun - ikke grålig - svampene blåner hastigt og kraftigt ved gennemskæring, og kødet er farvet rødt lige over rørene, hvilket ved gennemskæring giver en tynd, rød rand over rørlaget.

Mit spørgsmål er så, om disse karakterer - hver for sig eller i kombination - gør det muligt at afskrive de giftige forvekslingsmuligheder helt og aldeles? Er der nogle af ovennævnte karakterer, der deles af f.eks. Satans rørhat, og er der nogle af dem, der er helt artspecifikke for netstokket indigo-rørhat?

På forhånd tak

Søren

De senest indberettede arter i Naturbasen: