Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. august 2010

Brun Mosaikguldsmed, han og hun.

Espergærde, Rolighedsmoserne 12/8-10

Jeg læste i bogen "De danske guldsmede" af Ole Fogh Nielsen, at Brun Mosaikguldsmed godt nok er meget talrigt udbredt, men også meget sky og yderst vanskelig at komme nær. Derfor blev jeg meget glædeligt overrasket over, både at få lov at overvære hunnens meget store og grundige æglægnings-arbejde tirsdag, og i dag torsdag, at få lov til at se hannens ihærdige opretholdelse af sit territorie. :-):-)

Jeg er ikke sikker på hannen adfærd overfor mig, mon han forsøgte at skræmme mig væk? Han fløj direkte ind i mig flere gange, satte sig på min arm efterfølgende og så ud til at stirre på mig ;-)Jeg satte mig roligt ned og han fløj frem og tilbage rigtig mange gange, hvorefter han satte sig på min kjole og blev siddende i et par minutter.

En fantastisk oplevelse og en masse billeder rigere kunne jeg så gå hjem med et temmelig bredt smil på! ;-)

For at være 100% sikker når jeg indtaster, vil jeg lige høre om det er korrekt at disse billeder er af Brun Mosaikguldsmed, han og hun?

Venlig hilsen Susanne


Foto: Espergærde

De senest indberettede arter i Naturbasen: