Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. august 2010

spurve / duehøg

Hej.

Jeg har her lørdag aften kl. 19 - 19.30 fotograferet denne høg på huset overfor. Det er i Løvel (9 km nord for Viborg)

Jeg var på vej ind fra haven, da jeg så fuglen lande, jeg løb ind, fik fat i mit kamera og satte min 300 mm objektiv på, fik åbnet hoveddøren på klem, nåede at trykke en gang inden fuglen fløj, øv.

Men ud fra det billede jeg har må man sige at det ikke er en stor fugl og jeg ville først vudere den til en spurvehøg, og ifølge min fugle bog passer det også fint med at den ofte ses i haver.

Grunden til at jeg så bilver i tvivl, er at fuglens hale (ifølge min fugle bog) mest ligner halen på en duehøg. Jeg ved selvfølgelig ikke om det kan være forkert tegnet, men halespidserne har en tydelig hvid streg, det har spurvehøgen ikke i min bog.

Så for at være helt sikker, vil jeg gerne spørge nogen som har lidt mere tjek på det end mig


Foto: Thorbjørn Simmelhag

De senest indberettede arter i Naturbasen: