Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. august 2010

Affinis jagt i Sverige

Der er indtil nu ikke rapporteret Aeshna affinis fund i Danmark. Jeg har selve ivrigt kigget efter den efter rapporter om indflyvning i Skåne, men har heller ikke været heldig. Jeg kunne godt tænke mig at se den smukke guldsmed, så jeg drog sammen med medfotograf Kaj Albrechtsen til Svarta hål lidt uden for Lund, hvor den var rapporteret.

Vejret var overskyet, men varmt, og der var lovet opklaring senere på dagen. Da vi ankom ved 12 tiden, stod allerede 3 svenske guldsmedeentusiaster klar med kameraet. De havde dog ikke set den. Der var ikke meget liv, lidt Brun- og Efterårs-Mosaik fløj rundt. Efter et par timer kom solen, og der kom liv ved vandhullet, men ingen affinis. Efter en halv times sol blev det overskyet igen. 2 af svenskerne besluttede at køre hjem igen, men vi fortsatte med at lede. En times tid uden resultat gjorde, at vi besluttede at aflyse ekspeditionen, da solen pludselig bragede frem.

"Der er den" råbte jeg, da en smuk blå mosaikguldsmed med blå øjne fløj frem fra buskadset. Den optrådte for os i luften i ca. 5 minutter, hvor vi skød løs. Den blev så jaget bort af en Blå Mosaikhan på jagt efter hunner, og vi så den ikke mere.

Jeg håber virkelig, at Aeshna affinis også får fodfæste i DK. Den er meget smuk som en mindre udgave af Grøn Mosaik.

Så efter 3,5 times venten, så vi vidunderet. Et eksempel på, at tålmodighed lønner sig. Desværre var mine 10 skud, som jeg nåede at tage, lidt ude af fokus, så jeg vedhæfter et af Kajs skud fra dagen.


Foto: Torben Jørgensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: