Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. august 2010

Tur til Holmegård Mose

Hej allesammen!

Min familie(kæreste og hendes søn) besluttede os for at tage en tur til Holmegård Mose... Vejret var dejligt og vi glædede os gevaldigt:). Vi tog derud for at finde Dolomedes Fimbriatus(stor rovedderkop), men fandt ingen, ÆV!!

Vi nød dog den smukke natur og de andre dyr vi observerede. Min nysgerrige bonus-søn var gået ind på en smal sti med vand på begge sider- og pludselig råber han "TUDSE" og straks iler jeg hen for at se, men der var dog ingen- den måtte vist være smuttet... Jeg beslutter mig for at slå følge med ham, mens mor studerer fugle. Vi kigger på hver sin side af stien idet han siger stille og roligt "snog". Og ganske rigtig der ligger en klynge små snoge, prøver at fange en, men de er HURTIGE;)

Vi opdager en ½ meter derfra en sort hugorm! Dum som jeg er, tager jeg fat i den!!! Får dog et godt greb rundt bag dens hoved, men uheldigvis skal jeg finjustere grebet og bliver bidt! Biddet mærker jeg dårligt nok, men når kun lige at kigge på den lille røde prik på min venstre langemand, da jeg mærker en brændende fornemmelse op gennem armen!! Hvilken smerte...

Min bonus-søn spørger om vi ikke skal på skadestuen hvortil jeg svarer " Lad os se hvad der sker- den fik jo kun ffat med én tand..." Vi fortæller moren at jeg er blevet bidt af en hugorm, hvilket udløser en "opgivende" rysten med hovedet:) "Du er da også en klovn" siger hun med et smil... "Din hånd ser lidt mærkelig ud..." siger bonus-barnet umiddelbart efter. Jeg kigger på min hånd, og ser at den er hævet og ligner en bolle med 5 pølser i! Vi bliver enige om at vi tager på skadestuen efter vi havde udforsket stien vi gik på. Vi ser mange snoge og hugorme, fascinerende:)!

Kl. 16.30 ankommer vi til skadestuen og halvdelen af min underarm er nu også hævet, jeg blev bidt ca. 15.30!

Jeg bliver indlagt til observation i 24 timer og får modgift kl. ca. 20.... Kl. 23 er min arm hævet op til skulderen. Min arm hæver ikke yderligere og pulsen er stabil, takket være modgiften.

Jeg er det helt store tilløbsstykke på afdelingen hvor jeg ligger- hvilket nok ikke er udsædvanligt:) Jeg bliver udskrevet næste dag om formiddagen og har det ganske fint.

Min arm er dobbelt så tyk og den gør afsindigt ondt...

3 uger efter er min arm helt i orden og ligner atter sig selv igen:)

Og hvad har jeg så lært af det?? HUSK en tyk handske næste gang du skal til Holmegård Mose! :)

MVH



Jesper Michael Jensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: