Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. august 2010

Noget mærkeligt i min græsplæne

Kan nogen hjælp med at identificere og komme med råd mod dette underlige i mit græs. Det dækker mere eller mindre et par kvadrat meter. Se vedlagte billede.

Det er IKKE hundeefterladenskaber, der er svampet at røre ved, går meget let i stykker, men hænger ikke ved ligesom noget er rådent. Det lugter ikke. Det har indet synlig struktur ud når det går i stykker (har dog ikke kikket på det i mikroskop).

Det er heller ikke noget organisk som er efterladt af os eller et (overflade) dyr.

Det virker som om den kommer nedefra, en svamp eller et dyr som skubber det op på overfladen.

Det skal sige at jorden er meget hård, græsset har svært ved at fæste sig ordenligt og der er ikke meget sol – højst en time eller 2 om dagen.

Der står ikke vand på området nogensinde – ved kraftig regn forsvinder vandet hurtigt.

Det er mest aktive i sensommeren og er mere volsomt i fugtigt vejr og kommer igen år for år i kraftiger tilvægst. Det er faktisk ret ulæggert at se på og røre ved. Træder man på det ved græsslåning er det ret glat. Jeg tror det er en svamp, men hvilken og hvad gør jeg for at komme af med det?


Foto: Jan Wernberg

De senest indberettede arter i Naturbasen: