Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. august 2010

Tre gange Efterår.

Jeg har i dag,- i Strandskov ved Faxe-Ladeplads,- taget et snap af en meget mørk Efterårs-Mosaikguldsmed. Efter, at have set på den herhjemme er der flere ting ved den,- som pusler mig i forhold til de to andre,- som jeg sætter ind med billede.

Den første en ung Han,- samt en udfarvet Han på billede nr. 2,- som også er fra i dag i Strandskov.

De to første har forholdvis store blå pletter ned langs bagkroppen,- og den karakteristiske gule trekant på 2 bagkropsled.

Det der pusler mig ved nr.3,- er som følger,- :

Den gule og sorte tegning på Frons,- meget lille gul trekant på 2 led,- små blå pletter ned langs bagkroppen,- smal lysegul stribe på siden af forkroppen,- meget mørk nedre bagkropsvedhæng,- ensfarvede sorte ben,- trefarvede øjne samt meget lys i panden ?

Er guldsmed nr. 3 bare en meget mørk udgave af Efterårs-Mosaikguldsmed eller har jeg fat i en anden art ?

Jeg tror selv på det første,- men ville blive glad for en be- eller afkræftelse.

Mvh. Brian L. Petersen.


Foto: Brian L. Petersen.

De senest indberettede arter i Naturbasen: