Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. august 2010

"Krybende Fløjlsgræs"

For spøg har jeg førhen brugt betegnelsen "Krybende Gråris" på dansk, for de forskellige mellemting imellem Gråris og Krybende Pil. www.fugleognatur.dk...show_message

Men når jeg siger "Krybende Fløjslgræs" !?! - så er der sjældent nogen, der gætter, hvad jeg mener med det. ;-)

Den sterile bastard imellem Fløjlsgræs og Krybende Hestegræs er imidlertid ikke så sjælden. Og jeg forsøgte forleden dag at fotografere en større bestand af den i en jordvejsrabat ved Klosterheden - i blæsevejr.

Denne naturlige mellemting imellem Krybende Hestegræs og Fløljsgræs er gerne relativt høj og slank, og står i løse tuer med ganske enkelte underjordiske udløbere. Den kan have hår på knæene, men er ofte glat der, og hvis der er hår, så er de korte og ikke påfaldende nedadrettede, men nærmere udadrettede (og alligevel rettet lidt skråt nedad).

Den kan leve i mange år og danne rigtig store bestande med sine (få) lange udløbere, f.eks. i halvskygge i tilgroende krat, hvor jeg engang har set en bevoksning på snesevis af meter i diameter - måske op imod en tønde land, der var tyndt bevokset af Krybende Fløjlsgræs.

Så vidt jeg ved er denne hybrid altid totalt steril, og blomsterstanden går ikke særligt hurtigt i stykker ved modenhed, som den gør hos Fløjlsgræs (og i mindre grad hos Krybende Hestegræs). Så når man klemmer på småaksene, så kan man ikke mærke nogen modnende korn derinde.

I forhold til hyppigheden af sine relativt almindelige forældrearter, så er hybriden sjælden. Men mon ikke den er forklaringen på, at man af og til er i tvivl om en græsart skal kaldes for Krybende Hestegræs eller for Fløjlsgræs.

Der er næppe brug for noget dansk navn til denne hybrid? Man kan klare sig med det videnskabelige navn: Holcus Xhybridus. Eller man kunne sige Hybrid-Hestegræs.

hilsen fra HENRY


Foto: Henry Nielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: