Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. september 2010

Vokshat ID uden billede

Hej derude

Faldt over en vokshat på en tør kalkrig blomstermark i Aalborg d.1/8 10. Det lignede en keglevokshat, men hatten var kun 1cm i diameter, når de var friske og unge og omkring 3 cm, når den var blevet "flad". Svampen var omkring 5cm høj, når den var udvokset. Stokken var tyk og gul, mens hatten var gul-orange. Fulgte udviklingen et par dage og de blev hurtigt helt sorte og knastørre. Jeg husker det som om lamellerne ikke sad tæt, men det er jo en ret subjektiv vurdering;-). Jeg overvejede, om det kunne være spidspuklet vokshat? Har I andre bud, så jeg ved, hvad jeg skal kigge efter? Jeg har pt. desværre ikke et billede, men må nok en tur forbi i løbet af weekenden for at se, om der skulle være et enkelt eksemplar, der vil lade sig fotografere.

Vh Ole

De senest indberettede arter i Naturbasen: