Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. september 2010

Erfaringer med reetablering af beskyttede naturtyper efterlyses

Med udgangspunkt i en anden tråd fra forummet Danmarks Natur www.fugleognatur.dk...show_message vil jeg godt efterlyse erfaringer omkring hvad man gør, og hvilke fremgangsmåder, der er at vælge imellem og hvilke, der er at foretrække.

Hvis f.eks. en strandeng, et overdrev eller en eng skal reetableres - hvordan gør man så bedst dette og hvor lang tid tager det?

De værktøjer vi har er bl.a. afgræsning, høslæt, ændring af afdræningsforhold, afskærmning mod næringstilførsel plus nogle flere.

Reetablering af vådområder har vi efterhånden nogle erfaringer med. - Jeg foreslår, vi koncentrerer diskussionen om de terrestriske naturtyper.

Det siger vel næsten sig selv, at en reetablering af næringsfattige forhold går hurtigere på sandjord end på lerjord. En afgørende faktor må være, om der er etableret en fosforpulje af en vis størrelse i jorden.

Jeg har set tilfælde, hvor meget næringsrige enge havde en fin flora og fauna med fornuftig afgræsning, men hvor de hurtigt sprang/ville springe i nælder og Grå-Pil, hvis græsningen blev indstillet. Man har direkte kunnet se det i små afhegnede hjørner m.v.

Altså: praktiske erfaring med genskabelse af beskyttede naturtyper efterlyses!

De senest indberettede arter i Naturbasen: