Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. september 2010

Jeg bliver bidt i ben og fødder af et insekt, jeg ikke kan se, og inde i mit hus.

Hvad er det, der bider mig i ben og fødder i sommer og eftersommer?

Jeg mærker dyrene hele tiden, når jeg om aftenen sidder og ser TV, - under sofabordet er der en lille løber - de kommer fra gulvet, tæppet og under bordet. Jeg sidder og spjætter hele tiden, meget generende. Min mand mærker intet og ser intet.

Jeg mærkerpå 1.sal på vort kontor, hvor der ingen tæppe er på trægulvet, og hvor de bider under skrivebordet, mens jeg sidder og arbejder! Jeg har i perioden bare ben og bare fødder, og har taget strømper på for at afprøve, om det hjælper, - de kan bide igennem. Små bid, men ikke er i tvivl om, og enkelte gange kan der opsta røde mærker og helt små sår.

På mit arbejde har jeg faktisk mærket det samme her sidst i august og primo september, selvom jeg troede, at jeg slap her. Både hjemme og på kontoret er der udluftning og åbne terassedøre og vinduer.

Hjemme er der en høj renlighed og hygiejne, og der er stor udluftning.

Det er vildt generende. Jeg har altid tiltrukket dyr og insekter - bliver bidt i Sydfrankríg, mens min mand slipper fri. I det hele taget kan dyrene finde mig, at jeg lever med den tro, at det er min "søde" blodtype, - tilsvarende har et par brødre problemet med samme blodtype.

Hvad det end er, kan jeg stille noget i rummene, der kan lugte, så dyrene ikke kan lide at være der?

I de to rum, jeg mærker mest problemer, - i siddende funktioner - er der eukalyptus, som min mand har mistænkt, men de har ikke altid været der.

Mærkeligt nok bider de ikke om natten - har enkelte gange mærket dem - og vi sover på 1.sal med åbne vinduer.

Som jeg husker det tidligere år forsvinder problemet sidst på eftersommeren/efteråret?


De senest indberettede arter i Naturbasen: