Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. september 2006

Hvilken poresvamp på bøg?

Nederst på en stærkt beskadiget bøg - kronen mangler - sad grupper af denne poresvamp. Den viste gruppe måler godt 15cm x 20cm. "Hylderne" rager kun få cm ud, men udvikler sig måske mere senere. Nederst til højre ses et udsnit på 9mm x 14mm af porefladen; som det fremgår med ganske små porer (anes akkurat med det blotte øje og lidt god vilje). Porefladen på et hjembragt, lille stykke er fotograferet i dagslys i min udestue med efterfølgende farve-regulering til god overensstemmelse med virkeligheden.

Svampen blev set 16-09-2006. Lokaliteten er Sønderskov, Als. Strandstien ud mod kystskrænterne.

Af mangel på erfaring med poresvampe har jeg måttet overveje en del forskellige, bl.a. Bjerkandera adusta (Sveden Sodporesvamp) som nok er det nærmeste jeg har kunnet komme noget der "ligner" med de givne features; måske i virkeligheden ikke er særlig tæt på ;-)

Måske kan I hjælpe med at fastslå arten?

Hilsen Henning



Foto: Henning Christiansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: