Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. september 2010

Et spørgsmål om gøgeurt

I sidste måned var jeg ude og lave en videooptagelse af et høslet i et ekstremrigkær, og lige nu er jeg i gang med at redigerer optagelserne, og jeg skriver på et manuskript til et speak.

Og i den forbindelse vil jeg gerne vide, om de forskellige arter af gøgeurt skyder igen år efter år fra deres rodknolde, eller om rodknolden dør når planten har blomstret.

For ud over at gøgeurterne ikke bliver kvalt af høje vækster, så må der være en spidsfindig forklaring på det forhold, at gøgeurterne godt kan klare og drager fordel af, at området bliver slået år efter år.

Grunden til mit spørgsmål er bl.a., at der var flere tørre gøgeurt frøstande i området, og så vidt jeg kunne se, så havde de endnu ikke smidt frøene, og selv om de bestræbte sig på det, så var det ikke i alle tilfælde, at det lykkedes for høslet-laugets folk at slå udenom dem.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

De senest indberettede arter i Naturbasen: