Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. september 2010

Saltaflejringer på optik

Jeg har nu haft min Vortex Diamondback 8x42 i brug nogle dage. Jeg bor i nærheden af Limfjorden og har også været nede ved fjorden med den nogle gange.

Men nu er jeg blevet nervøs mht. til saltluften, hvor jeg bor og nede ved vandet....efter at have læst dette på en engelsk side:

Avoid exposing optics to salty sea-air. The salt in the air may deteriorate of mirror or antireflective coatings. If you expose optics to sea air dew, then clean the exposed optical and mechanical surfaces.

Vil det sige, at jeg skal rengøre optikken hvergang jeg bruger den hjemme ved mig selv eller nede ved vandet??

Og jeg havde egentlig tænkt mig at investere i sådan en fætter her til støv og fedt på linsen:

www.naturbutikken.dk...Linsepen_med_børste_3475_145 Men de skriver jo også, at den ikke kan bruges, når der er saltaflejringer. Hvad skal jeg så bruge i felten....og i hvilken rækkefølge/ procedure???

På forhånd mange mange tak!

Mvh.

Mcihael L.

De senest indberettede arter i Naturbasen: