Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. september 2010

Litteratur om stævningsskov søges

Jeg kunne rigtig godt tænkte mig at læse noget mere om skovdriftens udvikling/kulturhistorie i Danmark. Især hvad angår stævnings- og græsningsskov.

Der er lidt at finde på nettet, men det er ofte ret korte artikler. Jeg vil gerne have fingre i noget mere dybdegående.

Interessen kommer af at jeg har fået fat i den engelske bog "Ancient Woodland" (www.amazon.co.uk...1897604270) af forfatteren Oliver Rackham som har skrevet om skovdrift i England.

Findes der lignende litteratur om danske skove?

Det er et spændende emne synes jeg og det kunne være interessant at vide noget både om den teoretiske og den praktiske baggrund for stævnings- og græsningsskov. Ikke mindst set i lyset af at der i skovloven gives tilskud til den slags skovdrift.

Mange steder står der desuden at det er en skovtype som er i fremgang og som folk kaster sig over flere steder (sikkert med "inspiration" fra de statslige tilskud). Det kunne være spændende at følge lidt med i synes jeg.

Håber at der er nogen der ved noget og kan pege mig i den rigtige retning.

Er der forresten nogen der ved noget om hvorvidt emnet bliver behandlet i den kommende bog i serien "Naturen i Danmark", som handler om skovene?

De senest indberettede arter i Naturbasen: