Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. september 2006

Unge hvepsevåger på gennemtræk

Hej alle

Det er snart sidste udkald, hvis man vil øve sig på de unge hvepsebasser. De er meget sværere end de gamle, idet vingerne ikke holdes nær så plant i svæv (gamle fugle bliver jo nærmest helt usynlige set fra siden), hånden ikke er nær så tung, og vingebagkanten ikke lige afskåret i glid.

I dag begyndte voldsomt på gåturen med unger, hund og hustru, idet hele 5 unge hvepse kom direkte hen over os. FEDT! Kameraet var desværre derhjemme, så lidt nedtur alligevel.

Senere på dagen vuggede jeg Marie i barnevognen, da to rovfugle viste sig over bakken i den kraftige vind. Med 1-håndet kikkert og nogen rysten syntes jeg, at hovedet på den ene var gult - det lignede en rørhøg. Jeg drønede ind efter kameraet, og da jeg kom ud igen, lignede det grangiveligt de lokale musvåger. Men de trak! Nå, tænkte jeg, kikkert på igen, og nu var det sgisme unge hvepsevåger med det kraftigt gule næbparti. Herligt - de blev knipset til arkivet. Det er altid godt at have billeder til ID.

En time efter kom endnu en rovfugl drønende mod syd i stor højde. Skopet kom på - hveps igen - og kameraet blev aktiveret for sidste gang i dag. Det var åbenbart store hvepsevågedag på Djursland; 8 1k-fugle er mange herovre, og til min store tilfredshed ser jeg, at Dovns kun havde 7! Det er de små ting, der tæller, når man har barselsorlov. ;-)

mange hilsner

DD


Foto: collage: 3 unge hvepsevåger

De senest indberettede arter i Naturbasen: