Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. september 2010

Hvilken lille rovfugl?

Er det mon muligt at de skrappe ornitologer kan indsnævre mulighederne for, hvilken lille rovfugl jeg har set ved huset på NV Fyn i går, på grundlag af disse grove kendetegn:

Adfærd: Kastede sig ud i korte flyveture på nogle få meter fra toppen af et træ i haven (sent på eftermiddagen) for at vende tilbage til sit udgangspunkt. Insektfangst? Fløj med raske, bestemte vingeslag – ingen glideflugt. Fuglen fløj derefter i lige linie direkte mod mig (bag et vindue i stuen), hvorefter den forsvandt op over tagudhænget i så lav højde, at den antageligt er landet på taget.

Jeg har altså kun rigtigt bemærket fuglen set direkte forfra og – i et kort øjeblik – set undersiden fra en afstand af ca 3 meter. I begyndelsen kun "ud af øjenkrogen" og først fokuserende da den var tæt ved mit vindue.

Størrelse: som en ringdue – eller lidt mindre.

Vinger afrundede. Underside okker meleret/plettet. Hoved og hals lysere end resten. Hovedet og hals ”trekantet” plumpt og ugleagtigt. Halen relativ kort med et lige aftegnet, tydeligt mørkt tværbånd i spidsen af halen (underside). Det mørke tværbånd af en anslået bredde på et par cm.

Habitaten: gammel have, overdrev, sø, skov og mose.

Jens


De senest indberettede arter i Naturbasen: