Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. oktober 2010

Kan DONG Energy brænde natur af?

Hej alle

Den anden dag så jeg endnu engang DONG Energys reklame for deres biomassefyrede kraftværker og sendte dem derfor en mail, der i sin korthed lød noget i retning ad: "I stedet for at fyre med det der latterlige energipil, kunne I så ikke tænke jer at fyre med en afskrællet lynghede, en eng eller vores utålelige gyvel?"

Så fik jeg et svar fra Jacob Palm, der er biomasseindkøber i selskabet. Det lød: "Bestemt et interessant forslag! På den helt korte bane kan vi muligvis brænde affaldet på vores affaldsfyrede anlæg. Teknisk kunne jeg godt tænke mig at vide hvad materialet består af. Er det komposteret, så tror jeg desværre ikke det er værd at køre frem til kedlerne. Jeg formoder der er tale om lyng og anden bevoksning. Lovgivningsmæssigt skal vi lige have nogle jakkesæt til at nikke til at affald fra heder kan komme i samme kasse som have-/parkaffald. På langt sigt er det da muligt at det kan pelleteres, men jeg ved ikke om der er et udbud så stort at det kan svare sig. Hvor meget vejer en kubikmeter af materialet? Hvor meget kan I producere pr. år? Har I en kemisk analyse? Og lad mig høre hvordan du forestiller dig at levere materialet til anlægget?"

Det var naturligvis lidt svært at svare på, når jeg intet ved om sagen. Men der må være nogle teknikfolk, der allerede har noget erfaring i slige ting?

Så lad os da lige få en diskussion af, hvordan vi eventuelt kan bruge den uønskede biomasse i vores lysåbne natur til noget konstruktivt! :-)


Foto: Der høstes til DONG.....

De senest indberettede arter i Naturbasen: