Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. oktober 2010

Hvilken støvbold?

Cyklende igennem Rude Skov idag fik jeg ud af øjenkrogen øje på, hvad jeg troede, var et knippe af fine lyse hatsvampe med en flot klokkeformet hat med en lille let afrundet top ovenpå. De var påfaldende og virkede ikke bekendte, så jeg stoppede op og gik tilbage for at se nærmere på dem. Stor var min overraskelse, da jeg opdagede, at det faktisk var støvbolde. Svampene var lyst brune, lidt mørkere end på disse sørgeligt uskarpe og overbelyste billeder, og syntes relativt unge og friske. De var vel ca. 10 cm. høje, tykkere ved foden end længere oppe ad "stokken" med en fint pigget / grynet overflade, særligt på hovedet.

Mit kendskab til støvbolde er ganske begrænset, men af de arter, jeg kender, mindede de mig mest om højstokket støvbold. Jeg har dog aldrig set nogen af disse med så påfaldende former; tyk fod, slank stok, kegleformet hoved og afrundet "påsat" spids, ligesom jeg ikke noterede mig den rynkede overgang mellem stok og hoved.

Da jeg havde travlt og mine tanker var andetsteds glemte jeg desværre at notere mig økologi, duft, mm.


Foto: Kristian Stengaard Munkholm

De senest indberettede arter i Naturbasen: