Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. oktober 2010

Tueformet Knold-Rottehale

Her i sommer indrapporeterede jeg en kraftig Knold-Rottehale fra et ruderat i det nordlige Ringkøbing: www.fugleognatur.dk/gallery...

Nu har jeg fotograferet planten igen. Den har dårlig frøsætning. Måske fordi den er alene på stedet?

Denne tueformede type har jeg bemærket før på ruderater. Eller på lignende steder, hvor Knold-Rottehale får lov at stå i flere år uden græsning eller slåning. Så kan den blive helt pidestal-tueformet. Med ganske korte udløbere inde i tuen.

Muligvis er dette en udgave af den sterile krydsning imellem Eng-Rottehale og Knold-Rottehale, der godt nok regnes for samme art, men som skal have hver sit kromosom-antal. Hvis man kikker på blomsterstanden af pidestaltue-rottehalen, så er størrelsen af småaksene i overkanten af, hvad Knold-Rottehale plejer at have.

Er der nogen, der har set på mellemtingene imellem Knold-Rottehale og Eng-Rottehale? Og mon nogen ved noget om, hvorvidt pidestaltue-formen HAR noget med hybridisering at gøre?

hilsen fra HENRY


Foto: Tueformet udgave af Knold-Rottehale

De senest indberettede arter i Naturbasen: