Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. oktober 2010

Om hybriden imellem Kæmpe-Pileurt og Japan-Pileurt.

Foranlediget af en diskussion om en serie billeder, taget af en bevoksning af ”noget i den retning”. www.fugleognatur.dk/gallery...

Jeg uploadede billeder af en stor staudepileurt igår, under navnet Hybrid-Pileurt. Efter af have læst på lektien må jeg indrømme at have været for hurtig. Poul Evald har helt ret i sin skepsis, for bestanden har karaktererne til en Japan-Pileurt. Bare stor. Den er lige godt 2½ meter høj, hvilket almindelig Japan-Pileurt ikke plejer at være. Men så høj bliver sorter af Hybrid-Pileurt nemt.

Jeg kom igår forbi en tæt og høj bevoksning af Fallopia sp. ved Skaven Strand og tænkte i farten, at der havde vi jo ”den store”, og at den stod godt til et billede. Så jeg så ikke ordentligt efter.

Umiddelbart efter at jeg havde uploadet billeder af den til F&N, så kom der forespørgsel fra Poul Evald, om det mon kunne være rigtigt. http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=109316

Det troede jeg, men efter at have repeteret karaktererne blev jeg i tvivl. Og kunne ikke bestemme den til andet end Japan-Pileurt ud fra billederne.

Heldigvis skulle jeg køre lige forbi den samme bevoksning igen i dag, så jeg tog et stykke med til en nærmere studie. Og den passer på Japan-Pileurt. Bare ekstra stor.

Flora Nordica skriver på side 276 i bind 1, at der i Norge findes en stor varietet, som kan blive op til 2½ m høj. Hvilket almindelig Fallopia japonica var. japonica ikke plejer at blive. Om de almindelige står der, at den normalt er op til 2 meter høj. Og om den høje varietet står der, muligvis skal hedde F.j. var. terminalis, men kræver nærmere studie. Jeg ved ikke af, at nogen har spekuleret på var. terminalis i Danmark.

Den ægte Hybrid-Pileurt har samme vækstfrom, som den store Japan-Pileurt på mine fejlbestemte billeder, men den har blade med svagt hjerteformet grund; og ikke med helt retlinjet, tydeligt tvær grund. De er nemmest at bestemme på behåringen, vel at mærke i forsommeren inden hårene falder af.

Lille hilsen fra HENRY :-S



Foto: Henry Nielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: