Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. oktober 2010

Hvilken Nephrotoma

Lad mig nu se, om jeg har forstået det rigtigt – Peder Nielsen er anvendt.

- Hovedet er gult med meget lille occipitalplet (jeg går ud fra, at det er den sorte plet i nakken)

- Antennerne har 13 led (svært at tælle selv på originalen, men jeg tror ikke, der er 15) farven er mørkebrun, basisled gule (kan ses på indsatte udsnit.

- Brystet har 3 sorte striber, de yderste med nedadbøjede spidser. Brystets sider med brune/sorte pletter (kan ikke ses på billede så ?)

- Bagkroppen gul med sorte trapezformede pletter.

- Lår og skinneben brune med sort spids.

- Vingerne har tydeligt afgrænset, sort pterostigme (må være den sorte plet bagest ved vingernes forkant.

Sammenlagt skulle det give N. crinicauda. Den findes så tilsyneladende kun i PN´s bidrag til Danmarks Fauna fra 1925, men hvad hedder den så i dag, hvis den ellers er rigtig bestemt.

Nu mangler der så bare, at Walther kommer og siger, at den kun kan bestemmes ved "kønslig omgang" ;-).

I spændt venten

Mogens



Foto: Mogens Jørgensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: