Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. november 2010

Blænde, skarphed og dybdeskarphed

Ved makrofotografering kan man ofte ikke få dybdeskarphed nok - og så blænder man ned. Ofte når jeg har brugt blænde 32 på mit 100 makroobjektiv (CAnon, IS, sidder på EOS 5D) har jeg dog ikke været helt tilfreds med skarpheden i billedet, mens dybdeskarpheden selvfølgelig har været OK. Så har jeg tænkt at jeg nok kom til at ryste billedet lidt. Men nu er jeg begyndt at eksperimentere. Har lavet en helt stabil opstilling, bruger forsinket udløsning, fjerner mig helt fra kameraet under fotografering, bruger så systematisk stigende blændetal på samme motiv. Det viser sig tilsyneladende at for at billedet skal være helt hvinende skarpt kan man ikke gå meget over blænde 11. Er dette en lovmæssighed - giver man køb på skarphed når man får større dybdeskarphed (field of depth)? Eller afhænger det af objektivet?

De senest indberettede arter i Naturbasen: