Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. november 2010

Nikotinafhængige blåmejser

Nikolaj og Nikotine (Læst 9 gange) Postet d. 09-11-10 kl. 13:17

Jeg hører til den fortabte gruppe af frysende uderygere, og har derfor et askebæger stående på mine terrasser. Længe undrede det mig at mine "skod" forsvandt og havde naboen mistænkt for, at være skabsryger. Det viste sig dog efter vinduesbeluring at han kunne frikendes og at det var mine meget forkælede (med fodring hele året) blåmejser der stjal dem. Det er nu gået så vidt, at ihvertfald een af dem observerer når jeg er ude og ryge - og sidder på terrassekanten og venter på sin smøg! Da jeg ikke kan forestille mig, at det skulle være specielt sundt brugte jeg mit vippeaskebæger og efterlod ikke nogen synlig tobak til den hungrende-men den ene fandt hurtigt ud af at askebægeret kunne vippe og fortsatte sit tobakstyveri (hvad gør man ikke for tobakstrangen)

Har andre hørt eller set dette, og er der en forklaring. De kan åbenbart godt tåle at spise tobakken (filter og papir er tilbage) da jeg jo kan genkende adfæren hos den ventende.

Jeg har nærmest indtrykket af, at ihvertfald den ene er blvet nærmest afhængig -og min mand har selvfølgelig foreslået at lægge nikotintyggegummi ud istedet :-)

Jeg har postet dette indlæg under spørgsmål, men mener jo også det må være en naturoplevelse.

De senest indberettede arter i Naturbasen: