Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. november 2010

Knopsvaner med let læselige halsbånd...

Ved Roskilde Fjord er der et projekt hvori indgår en mærkning af udvalgte knopvaner med et gyseligt, men let aflæselig halsring. Ifølge lederen af Zoologisk Museums Ringmærkningscentral, Kasper Thorup, pågår der lige nu overvejelser om mærkning af fjerde generation af svaner, som de angiveligt sidste i projektet. Han oplyste ved samme lejlighed at halsbåndene på ingen måde generer fuglene. Dette vil jeg dog sætte et lille spørgsmålstegn ved grundet iagttagelser som jeg efterfølgende har gjort.

Formålet med at skrive denne tråd er dobbelttydig. Flere indrapporteringer giver bedre datafangst og dermed vel mulighed for et bedre videnskabeligt slutresultat til gavn for fuglene og vores viden om dem, og min naturlige nysgerrighed om naturen siger tommelfingeren op, men hvis nu halsringene stresser fuglene eller giver anledning fx en vinter som sidste år, ligefrem overisning af halsbåndet, så passer det ikke sammen med min etik på området...

Jeg har prøvet at finde information om ovenstående på nettet, og har fundet følgende:

Tidligere tråde her på FogN

11/2-2009

www.fugleognatur.dk...show_message

11/6-2009

www.fugleognatur.dk...show_message

21/1-2010

www.fugleognatur.dk...show_message

Jeg gør ved mail opmærksom på denne tråd til følgende:

Zoologisk Museum, Ringmærkningscentralen - www.zmuc.dk...index

vil gerne have rapporteret positionen på disse svaner i Roskilde fjord.

Hvorefter jeg håber at min skepsis kan blive gjort til skamme...

Vh/steen


Foto: Foto #1

De senest indberettede arter i Naturbasen: