Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. november 2010

Vandindvinding i statskove

Vi har en sag, der snart kommer frem i den offentlige debat, om vandindvinding i Vestskoven, hvor Albertslund Kommune vil etablere boringer i skoven for at øge kommunens selvforsyningsgrad. Alternativt skal man købe en masse vand af Københavns Energi, som bliver pumpet op i Lejre og hvor ved jeg.

Tanken bag høj grad selvforsyning er da smuk og god. Men tætbefolkede bykommuner kan aldrig blive det, ialt fald ikke på Sjælland: tænk på København, Rødovre, Frederiksberg o.s.v.!

Teknisk set kan det vist nok lade sig gøre, at Albertslund får (næsten) selvforsyning - også på baggrund af beregninger over afstrømning og nedsivning o.s.v.

I forvejen har i Vestskoven Københavns Energi (som før hed KØbenhavns Vandforsyning) et par boringer i Vestskoven øst for Harrestrup Mose, men ikke det store.

Der skal laves VVM-undersøgelser: vil det gå ud over eksisterende vådområder? Hvad vil det ellers betyde for skoven, dens natur og naturudvikling?

Jeg kender skoven godt - og kan næsten allerede give svare på VVM-undersøgelserne :-) (y) :

Det vil ikke berøre eksisterende vådområder. Med ganske få undtagelser er Vestskovens søer, moser og enge ikke født af grundvandet.

Det afgørende bliver, hvor meget man skal over og rode i skoven for at etablere boringerne; og hvor store og synlige anlæg man skal etablere.

I Vestskoven løber det grundvand, som man indvinder, som så mange andre steder oven på kalken, der ligger i 14-18 meters dybde (enkelte steder vist noget højere). Derfor vil boringer ikke i sig selv berøre de anlagte søer i nævneværdigt omfang. Søerne er der, fordi der ligger et lag stift ler (i fra 1 meters dybde og 2-4 meter ned) som holder på søernes vand.

Men man skal altså over og rode. Man kan ikke undgå at genere skoven og de rekreative interesser og også naturintereserne stedvis ret afgørende.

Hvad er modellen så? Skal vi bruge "Den Katolske Model" hvor man synder og så betaler aflad? Afladet kunne jo være, at kommunen betalte for 3-4 nye småsøer i Vestskoven, så der kom øget naturindhold på den konto, der modsvarede naturforringelsen ved roderiet. :-D

Eller skal vi sige, at vi ikke vil acceptere dette indgreb i skoven, og så prøve at mobilisere mod det.

Jeg hælder i det konkrete tilfælde nok til "Den Katolske Model"! Men det ville jeg ikke gøre, hvis det var en gammel skov med meget højt naturindhold.

Der var for nogle år siden en sag om vandindvinding i Hareskoven, hvor Gladsaxe Kommune (så vidt jeg husker. Var det ikke dem?) ville indvinde grundvand til drikkevand. Det fik kommunen ikke lov til! Mener jeg at kunne huske.

Hareskoven er hovedsagelig gammel løvskov med en hel del grundvandssøer (dødishuller m.v.); det er der ikke tale om i Vestskoven.

Det her er en lidt delikat sag. Hvad gør vi? Gode råd og inputs modtages!

De senest indberettede arter i Naturbasen: