Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. november 2010

Hjælp til gamle latinske plantenavne

Hej

Botanisk Tidsskrift fra 1903 rummer en lille planteliste fra Knivholt Skov ved Frederikshavn. Jeg kommer en del i skoven ifm. tilsyn af kasser for hulduer. Jeg synes derfor det kunne være interessant at se hvad en dygtig botaniker fandt i skoven for næsten 100 år siden og måske sammenligne med nutidens flora i skoven.

Der er kun angiver latinske navne, og mange er ændret i tidens løb. Først teksten fra tidsskriftet, og nederst har jeg forsøgt mig med at angive de danske navne, men en del kan jeg ikke finde eller jeg er usikker på det jeg har fundet.

Er der mon nogen der kan hjælpe?

Mvh Einar

NB Teksten er skannet fra tidsskriftet. Det giver en del fejl, som jeg efter bedste evne har rettet, men måske jeg har overset et par stykker.

Botanisk Tidsskrift

Bind 25 p. 83,1903

Træk af Vegetationen i Omegnen

af Frederikshavn.

Af

C. H. Ostenfeld.

(uddrag)

Disse to Smaaskove ligner hinanden meget, de ligger paa fladt Terræn med ganske svag Hældning mod hinanden. Paa de mindre Partier, hvor Bunden er fugtig, er Ellen Skovtræ, paa det øvrige, mindre fugtige, større Areal Bøgen. Bøgene er ganske velvoksne og veludviklede; de staar paa Morbund, omend ikke altid udpræget. I Knivholt (undersøgt 5/8) var der i den tættere Del af Bøgeskoven følgende Urtevegetation: Oxalis Karakterplante; Stellaria holostea og pletvis St. nemorum samt Mnium hornum almindelige; mere spredte var Majanthemum, Polygonatum multiflorum, Aspidium dilatatum, spinulosum og phegopteris, Holcus mollis, Luzula pilosa og Trientalis; paa lidt mere aaben Plads kommer Aira flexuosa, Rubus idæns, Lonicera periclymenum o.a. til. Ligesaa findes der paa afdrevne Steder, hvor der er plantet ganske unge Tæer, et tæt Tæppe af Aira flexnosa med Melampyrum pratense og Trientalis; desuden noteredes paa en saadan Ryddeplads Convallaria majalis, Majanthemum, Luzula pilosa, Rubus idæns, Lonicera periclymenum samt enkelte Molinia, Luzula multiflora, Carex pilulifera og leporina, Vaccinium myrtillus; altsaa omtrent de samme som ovenfor nævnt, dog med nogle mere tilfældige Ledsagere. — Under Ellene er Vegetationen højere og rigere; det er store Stauder, der karakteriserer den, især Spiræa ulmaria og Aracium paludosum, endvidere Melandrium rubrum, Athyrium filix foemina, Aspidium dilatatum, Urtica dioica og Aira cæspitosa etc.

Oxalis Skovsyre

Stellaria holostea Stor Fladstjerne

Stellaria nemorum Lund Fladstjerne

Mnium hornum Brunfiltet Stjernemos

Majanthemum Majblomst

Polygonatum multiflorum Stor Konval

Aspidium dilatatum Bredbladet Mangeløv??

Aspidium spinulosum = ? Dryopteris carthusiana=Smalbladet Mangeløv??

Aspidium phegopteris Dunet Egebregne???

Holcus mollis Krybende Hestegræs

Luzula pilosa Håret Frytle

Trientalis Skovstjerne

Aira flexuosa Bølget Bunke???

Rubus idæus Hindbær

Lonicera periclymenum Alm. Gedeblad

Melampyrum pratense Alm. Kohvede

Convallaria majalis Liljekonval

Molinia Blåtop

Luzula multiflora Mangeblomstret Frytle

Carex pilulifera Pille-Star

Carex leporine Hare-Star

Vaccinium myrtillus Blåbær

Spiræa ulmaria Mjødurt??

Aracium paludosum Kær-Høgeskæg??

Melandrium rubrum Gåsefod/Ribs??

Athyrium filix foemina Fjerbregne

Urtica dioica Stor Nælde

Aira cæspitosa ???


De senest indberettede arter i Naturbasen: