Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. november 2010

Elytrigia på Agger Tange

I forbindelse med dagens eftersøgning af flere bestande af Strand-Siv på Agger Tange fandt jeg en bestand af Elytrigia - som jeg ikke umiddelbart kunne sætte navn på.

Bestanden stod i udkanten af et strandengområde op mod klitområdet. Området modtager klæg i forbindelse med vandtilførsel fra kanalen ved Thyborøn. Denne klæg giver grobund for et strandengsområde med mange for egnen sjældne arter.

Jeg tog lidt materiale med hjem til nærmere studium. Selv om materialet er noget vissen kom jeg frem til, at det måske kunne være Stiv Kvik (Elytrigia atherica). Denne art er dog aldrig fundet så langt mod nord - men det var Strand-Siv jo heller ikke - så måske ....

Jeg har taget et foto af aksene og enden af et stængelblad på spisebordet i håbet om, at fotoet kan være med til at be- eller afkræfte om der er tale om Elytrigia atherica ?



Foto: Knud Knudsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: