Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. oktober 2006

Køkkenbordsformering af orkidéer

Hej alle orkidé-indviede :-)

Jeg har tænkt lidt på at det kunne være sjovt at lege lidt med min (beskedne) orkidésamling ved at formere dem, krydse osv.

Jeg har læst lidt i bøger, søgt meget på nettet og fået bestøvet et par stykker (igår så de er ikke foldet sammen endnu). Og tror jeg har fundet en god teknik til såning, så sterilitet opnås. hjem.tele2adsl.dk...Side13

Det jeg gerne vil høre er hvorvidt der er nogle derude der har prøvet, og gerne haft succes med dette?

Derudover vil jeg også gerne høre hvilket vækstmedie der blev brugt?

I denne forbindelse har jeg fundet opskrifter med adskillige næringssalte som jeg tvivler på jeg kan få fingrene i gennem apoteket :-) og sågår også fundet salgssteder af færdige medier..

Jeg er dog et så stort legebarn at jeg gerne vil lave det selv og helst af hverdagsting (gør det lidt sjovere) så jeg blev jo lykkelig da jeg fandt en opskrift på www.orkideer.dk (under frøformering) hvor bestanddelene var:

Kartofler

Honing

Agar

(tænkte selv på at spæde op med lidt Pokon - god ide?)

Kan dette bruges som "førstegangs-forsøgs-medie"?? Om jeg får 100 eller 1 plante ud af det betyder ikke så meget - hvis jeg vil gøre mere ud af det i fremtiden køber jeg selvfølgelig det kemiske stads.

Håber i kan hjælpe :-)

Christian

De senest indberettede arter i Naturbasen: