Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. december 2010

Naturen i danmark - Skovene: en kort anmeldelse.

Dette er det 4. bind i serien om naturen i Danmark. De andre udgivne bind har handlet om geologien, havet og det åbne land.

Anmeldelsen er udtryk for nogle af de vigtige indtryk der har bundfældet sig hos mig efter at jeg har læst bogen. Den øver selvfølgelig ikke fuld retfærdighed til alle aspekter og afsnit.

De danske skoves type, historie og internationale og geografiske placering sættes i perspektiv inden man går over til en beskrivelse af de forskellige skovtyper. Der redegøres for de forskellige fødekæder og de dyr, planter, svampe og bakterier der fungerer hvor. Overordnes sondres mellem græsser- og nedbryderfødekæden, d.v.s. hvem, der spiser primærproducenter: planter og andre fotosyntetiserende organismer, og hvem der lever af at nedbryde dødt plante- og dyremateriale. Der er gennemgange af de vigtigste dyre-, plante- og svampegrupper og deres tilknytning til naturtyper, værter og substrater. Hovedvægten lægges på de mest synlige og kendte blandt dyr og planter. Der ret få, men også ret velvalgte eksempler på f.eks. karakteristiske insekter, svampe m.v. – som ikke er så kendte uden for nørdekredse.

Der er også en kort gennemgang og perspektivering af skovrejsningen. – Her kunne jeg godt have ønsket mig, at man var gået lidt dybere!

Der er nogle vigtige beskrivelse af ”veterantræer”, d.v.s. gamle træer, der får lov at blive stående, i skovbryn og mere afsides dele af skoven – og deres betydning for skovens samlede biodiversitet med alle de dyr, planter og svampe, der er knyttet til dem. I det hele taget er gennemgangen af de særlige levesteder i skoven noget af det mest værdifulde i bogen.

M.h.t. skovøkologiske forhold er der en kort gennemgang af mykorrhizatyper, som ikke behøvede at være så kort.

Der er mere naturpolitiske afsnit om skovenes samfundsmæssige betydning m.h.t. friluftsliv. De er ganske vellykkede. I en tid, hvor mange friluftsorganisationer buser på med at få proppet alle mulige friluftsaktiviteter ind i skovene, er det talende, at den brugerundersøgelse der beskrives, siger at folk først og fremmest efterlyser fred og ro og også mulighed for naturoplevelse, når de besøger skovene. – Det er en meget stor del af den danske befolkning, der bruger skovene rekreativt – langt flere, end der benytter biblioteker og biografer.

De tidligere bind om geologien, havet og det åbne land har haft ret detaljerede beskrivelser af økologiske sammenhænge og hvilke arter, der havde betydning hvor. – Har man mon fået kritik af disse bind for at være for ”nørdede” og søgt at imødekomme kritikken? – Trist hvis dette er tilfældet.

Sproget er godt og roligt og seriøst. Jeg synes ikke folk behøver at blive hægtet af, selv om man hverken har den store eller den lille ledvogtereksamen.

Naturen i Danmark er vel tænkt som afløser for Danmarks Natur fra Politikens Forlag, som betød meget for naturdebatten og naturinteressen i 1970erne og 1980erne. Hvor Danmarks Natur stedvis havde tendenser til at ”tale ned” til læserne og blive lovlig populistisk, så er dette ikke tilfældet med Naturen i Danmark, som mere taler ”til og med” folk. Perspektivet er mere sammenfattende og generaliserende. Men det er nu synd, at ikke flere af vores dygtige folk med højt fagkundskab har fået lov til at udfolde sig lidt mere om forskellige dyregrupper.

Naturen i Danmark forsøger at være alment dannende på seriøst plan. Og det synes jeg egentlig – trods et par kritiske bemærkninger – lykkes rigtigt godt. De holdninger man fornemmer bag teksterne er, at man tager truslerne mod natur og miljø, herunder klimaændringerne alvorligt. Men også, at man prøver at se tingene fra "modpartens" side. D.v.s. de private lodsejere, der trods alt helst ikke vil have røde tal på bundlinjen. Der sondres på udmærket vis mellem problemerne omkring private skove og offentligt ejede skove.

Det er absolut en bog man som naturinteresseret bør læse!

ISBN 978-87-02-03030-3. Gyldendal. Udgivet med støtte fra Augustinusfonden. Redaktion Peter Friis Møller. Mange forfattere. Jeg har set priser på fra 545 til 699 kr + forsendelse. Man kan vist også købe hele værket for ca. 3000 kr.



Foto: Poul Evald Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: