Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. december 2010

Muslingefiskeri, fisk og marsvin i Isefjorden

Isefjorden betyder Marsvinefjorden (ise er et gammelt ord for marsvin), og jeg nyder at se marsvinene boltre sig rundt i fjordens vande.

Med den forestående muslingesag frygter jeg, at Danmark må stoppe med muslingefiskeriet i Natura 2000 områder, og at der derefter kommer mange flere muslingefiskere i Isefjorden. Det er galt nok med de 2 både, der allerede fisker der.

Marsvin er beskyttet efter habitatdirektivet (Bilag 4-art) også uden for Natura 2000 områder, og således også i Isefjorden. Der er mærkeligt nok ikke lavet konsekvensvurderinger, selvom Aqua-DTU for nylig har skrevet, at muslingefiskeri skader både muslinger og fisks levesteder og opvækstbetingelser wkshop.bakuri.dk...101015_ndret_omrde_for_omplandtninger_af_blmuslinger_i_Nrrefjord__DTU_Aqua__DOK81790_.pdf, og dermed også marsvinets fødemuligheder.

Jeg vil derfor igen bede Fødevareministeriets om at stoppe muslingefiskeriet lichtenhansen.blogspot.com...foedevareministeriet-muslinger og lave de lovpligtige rapporter på grundlag af den nyeste og bedste videnskabelige viden i overensstemmelse med habitatdirektivets krav herom.

En konsekvensvurdering på grundlag af den nyeste og bedste videnskabelige viden vil helt sikkert betyde et farvel til muslingefiskeri i Isefjorden.


De senest indberettede arter i Naturbasen: