Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. oktober 2006

Kamerafældesjov

Kamerafælder er de der kameraer der automatisk tager et billede, når et ”bytte” går forbi. De har i mange år været benyttet i biologisk forskning i utilgængelige regnskove. Man kan imidlertid også bruge dem til andre og lettere tilgængelige projekter.

Kamerafælde teknologien har udviklet sig meget i de seneste år. Fra at være selvkonstruerede løsninger over hundedyre færdiglavede filmkameraer kan man nu købe digital kameraer til rimelige priser. Det er ikke længere kun professionelle der har råd til kamerafælder, vi andre kan også have lidt sjov i baghaven. Det er selvfølgelig stadig en investering på et par tusinde kroner, men nu er jeg sådan indrettet at jeg egentlig hellere vil bruge mine (surt sammensparede) penge på dét, end købe et nyt moderne samtalekøkken hvert 6. år. Alt efter hvad man vil have er der mange prislejer at vælge imellem.

Jægere i USA har taget teknologien til sig. Det har været med til at bringe priserne ned og fremme en masseproduktion af kameraerne. Følgelig er det også i USA (eller på Internettet) at man kan finde forskellige mærker, kvaliteter og priser.

Her i huset har vi investeret i et Stealth Cam www.stealthcam.com og monteret det på foderbrættet. Hvis man har en have eller en mark kan man naturligvis også prøve der.

Som man kan se på billedet af snespurven på foderbrættet, så er det et problem at baggrunden er så lys. Det er sådan set ikke noget man kan bebrejde kameraet, det er et velkendt fotografisk problem. Når der er lidt mere almindelige lysforhold virker teknikken udmærket. Der er selvfølgelig også mulighed for at rette lidt i farverne efterfølgende med et fotoredigeringsprogram.

Selv om man bor i små forhold kan man altså have lidt sjov på foderbrættet. Man skal nok passe lidt på hvis man sætter det op mere offentlige steder. Det kunne friste langfingrede borgere.

God fornøjelse

Hilsen Helle


Foto: Helle Jørgensbye

De senest indberettede arter i Naturbasen: