Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. december 2010

Naturprogram på DR1 - idéer efterlyses!

Hej alle

Det ser efterhånden virkelig ud til, at der forår og efterår i 2011 kommer et ugentligt dansk naturprogram med undertegnede som vært. Det bliver forhåbentlig kanont ;-)

Vi har lavet to prøveudsendelser, og de fungerer i mine øjne ganske udmærket; konceptet er, at vi besøger et område eller en enkelt lokalitet, hvor der er noget, "jeg skal" - det kan være, at jeg skal optælle planter i et fedt rigkær, eller vi skal se på fugletræk. I den seneste prøveudsendelse brugte vi en halv time i Mønsted Kalkgruber, og det kunne det sagtens bære!

Optagelserne begynder medio februar, og udsendelserne sendes ca. en uge senere, således at programmet er så aktuelt, som det næsten kan blive uden at være direkte (det tør vi trods alt ikke endnu!).

Første februar-udsendelse kommer formentlig til at handle om Højen Bæk ved Vejle (med istidsrelikter, vandstær, habitatnatur osv.), og jeg forestiller mig også en opskylstur ved Vestkysten i februar, hvor et sidetema bliver at kigge på insekter i rav.

Naturligvis har jeg masser af idéer (der er jo fede arter og lokaliteter nok i omløb!), men hvis I sidder derude og har et sted, der biologisk set let kan bære en halv times udsendelse i prime time, må I endelig sige til. Eneste kriterium er, at der enten skal være en masse liv at komme tæt på, eller at jeg ganske enkelt skal kunne stå & pille ved det. Fjerne optagelser af vadefugle kan ikke holde folk fanget i en halv time!

mange hilsner

DD


Foto: Morten DD Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: