Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. december 2010

Sortspætte eller...?

For tre års siden fik vi besøg - på Hallandsåsen - af en større fugl som flaksende satte sig til rette højt oppe i en skovfyr. Her underholdt den os med en længere og meget varieret koncert. Stemmen var meget kraftig og karakterfuld, en masse y-lyde og undertiden næsten skrydende.

Fuglen var svær at studere nærmere på grund af modlyset, og kikkert var jeg desværre ikke udstyret med den dag, men vi har sortspætter i nabolaget, og jeg har siden gættet på at det var en sådan. Størrelsen passede meget godt. Desværre kan jeg ikke få lydene til at stemme med de optagelser af sortspætter som jeg har lyttet til, en cd med danske fugle og DOF''s hjemmeside. Koncerten var langt mere varieret end optagelserne tyder på.

Vi hører af og til en sortspætte, men kun med ret korte lyde, vi havde også for nylig besøg af en grønspætte, men dens kly-kly-kly-lyde var ikke nær så kraftige og desuden langt mere ensformige.

Kan andre fugle med kraftige, varierede stemmer komme på tale? Måske en fugl på træk? (Det var en meget mild vinter).

Forslag modtages!

De senest indberettede arter i Naturbasen: