Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. januar 2011

Hvilken gråsisken

Vi så i dag en flok gråsiskener, i alt 20-25 individer. Kan I ud fra dette billede sige, om det er Stor Gråsisken eller Lille Gråsisken. Er det Stor Gråsisken? Er den tilstrækkeligt "ikke-brun" til at være denne? Jeg synes, at vingebåndet mangler brunligt anstrøg - taler for Stor Gråsisken. Men er øredækfjerene ikke brune som hos Lille Gråsisken? Sidestriberne er ikke så tydelige, hvilket skulle pege i retning af Stor Gråsisken.

Jeg har læst Niels Aagaards udmærkede forklaring i denne tråd:

www.fugleognatur.dk...show_message

Her omtales et "brystbånd". Kan nogen (gerne Niels!) forklare, hvordan dette bånd tager sig ud? Jeg synes ikke, at jeg kan se et decideret bånd.

I øvrigt ser jeg, at Stor Gråsisken og Lille Gråsisken betragtes som to forskellige arter. Men i den nye udgave af bogen Fugle i felten betragtes de som hørende til én og samme art. Hvad er status for øjeblikket? Jeg har lige kigget en artikel fra DOF-bladet Fugle i felten fra januar 2009 igennem. Den hedder "Hvidsisken - sådan kender du den fra gråsisken". Her skelnes der ikke mellem Stor Gråsisken og Lille Gråsisken, men der omtales blot Gråsisken, Carduelis flammea.

Klik på mit billede for at få en større og bedre version.

Venligst

Henrik Bringsøe


Foto: Henrik Bringsøe

De senest indberettede arter i Naturbasen: