Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. januar 2011

Hvilke tovinger skal bio-studerende lære?!?!

Hej alle

Som nævnt i en tidligere tråd www.fugleognatur.dk...show_message skal jeg undervise i insektbestemmelse på Aaaaaarhus Universitet inden længe, og jeg er ved at lave en liste over pensumarter. Hidtil har vi generelt heglet de studerende gennem et bredt udvalg af familier og slægter - uden at det af den grund virker, som om det har siddet specielt godt fast.

Derfor vil vi nu fokusere på arter, som faktisk har en betydning derude, eller som er så karakteristiske, at de ganske enkelt skal læres.

Af de gode indikator-tovinger har jeg indtil videre kig på

FLUER

57 Asilus crabroniformis Stor gødningsrovflue VU

58 Platycheirus transfugus Gulplettet spiralhårsflue VU

59 Arctophila bombiformis Gul bjørnesvirreflue VU

60 Arctophila superbiens Brun bjørnesvirreflue VU

61 Cheilosia illustrata Broget urtesvirreflue VU

62 Chrysotoxum arcuatum Klit-hvepsesvirreflue LC

63 Chrysotoxum vernale Forårs-hvepsesvirreflue LC

64 Eumerus sabulonum Sand-løgsvirreflue NT

65 Microdon mutabilis Mose-myresvirreflue VU

66 Paragus finitimus Klithede-maskesvirreflue VU

67 Sericomyia lappona Tidlig silkesvirreflue LC

68 Tachina ursina Bjørnesnylteflue

69 Tachina grossa Kæmpefluen Harald

men der må helt sikkert være langt flere. Hvis en behjertet sjæl vil bidrage med forslag til arter, vil det blive grov godt modtaget.

Også almindelige arter må gerne bringes i spil, hvis de er karakteristiske. Det kunne gælde Mesembrina meridiana og i den stil.

på forhånd tak

DD


Foto: Briun bjørnesvirreflue - en god art!

De senest indberettede arter i Naturbasen: