Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. januar 2011

Thomas Brandt 22-09-1938 -- 25-01-2011

Thomas Brandt 22.9.1938 - 25.1. 2011

Min nære ven og indsigtsfulde og inspirerende ekskursionsledsager gennem 43 år, Thomas Brandt (tidl. Th. Brandt-Pedersen) er død efter længere tids sygdom. Jeg har været så privilegeret at være nær ven med Thomas gennem alle disse år, og det følgende bærer præg af vore mange fælles oplevelser.

Mange lokaliteter i Jylland, på Fyn og Langeland har for mig fået et særligt præg af Thomas’ tilstedeværelse, hans bredspektrede og dybe naturkendskab, hvadenten det var heldags-vinterture til potentielt fine moslokaliteter eller lange mælkebøtteture til by- og skovudkanter med ruderal flora. Thomas havde en særlig evne til at se, hvad der var bemærkelsesværdigt og har fundet adskillige arter, som ikke tidligere var kendt fra landet, både inden for svampe, mosser og mælkebøtter. Hans udbrud, når han så en særlig smuk eller typisk udviklet art : NNNNÆÆæææh ! vil alle, der har været på tur med Thomas, aldrig glemme, for så var der virkelig noget fint at glæde sig over. Mens vi gik med næsen rettet mod botanikken, kunne Thomas pludselig afbryde og gøre opmærksom på en speciel fuglestemme, f.eks. gjorde han sig store anstrengelser for at få lært mig Husrødstjertens sang, gennem trafikstøj, bogfinker, rødstjerter, solsorter, sangdrosler og mejser, - men desværre nåede han aldrig sit mål. I Thomas’ selskab var der masser af tid – en lokalitet var ikke færdigundersøgt, inden den nødvendige tid var gået, ofte over 3 timer. Pludselig kunne Thomas være borte. Da han senere dukkede op, fortalte han om de store, nedrivningstruede industribygninger, som tidligere havde larmet af aktivitet, men nu bare lå der med deres nytteløse spær, trapper og vægge. Der må ligge en stor mængde spændende fotos om det tema i hans gemmer.

I botanikken, mest mælkebøtterne, fik de ukendte arter hver sit arbejdsnavn, som passede til artens karakterer, personlighed, som Thomas sagde. Det kunne tage lang tid, inden det rigtige arbejdsnavn var fundet. Nogle eksempler : ”Apollo”, ”Bynkel-lad”, ”Kjellerup-grov”, ”Kolding-hys”, ”Rold nr. 1 og/el. 2”, ”Sinus”. Vore lange, evaluerende telefonsamtaler efter en udbytterig ekskursion er uforglemmelige for mig. Og Thomas huskede de fineste detaljer til det sidste.

Selv om Thomas ofte arbejdede nær grænsen til de ubeskrevne arter, var han mere charmeret af at sikre det allerede navngivne end at nybeskrive arter. I mossernes verden har han f.eks. gjort en stor indsats for at undersøge og bestemme de vanskelige Bryum-arter, dels ude i felt, dels i Botanisk Museums samlinger. I slægten Taraxacum har han fundet adskillige ukendte arter, som egentlig burde være beskrevet af ham selv. Men det var helheden, der fascinerede ham, og derfor overlod han gerne millimetermålet og andre beskriveredskaber til andre.

Så kom tiden efter pensioneringen, domineret af glæden ved at fastholde arternes ”personlighed” i digitalfoto.. Også på det digitalfototekniske felt udviklede Thomas sin viden i detaljen. På Thomas’ opfordring besluttede vi os for at lave den størst mulige samling billeder af mælkebøtter i Danmark.

Resultatet er nogle CDer, som f.eks. er delt ud til deltagerne i en international Taraxacum workshop her i landet i 2003, og som har vist sig at være til særdeles stor hjælp ved artsbestemmelsen.

Her på Fugle & Natur (som Thomas introducerede mig til) har I set talrige eksempler på Thomas’ finesse. Det ville glæde ham, hvis hans fotos kunne være andre til gavn.

I de senere år var Thomas plaget af aftagende synsevne, og i de seneste år tillige af en uhelbredelig kræftsygdom. Trods sin viden om prognosen for disse lidelser (Thomas var læge) holdt Thomas hovedet højt og talte om alt det positive, han oplevede og havde oplevet.

Selv på sit dødsleje levede han med og gav mig råd, da jeg fortalte ham, at mit forsøg på at fotografere Stor og Lille Gråsisken sammen herhjemme på min terrasse var mislykkedes på grund af spejlinger i ruden.

Nu må vi leve videre uden Thomas, - det bliver en stor forandring - et stort savn.

Naturens ædle dyrker begærer ej den krans,

der falmer i tidernes vande.

Han agter kun og ønsker og søger den glans,

der lyser fra evighedens strande.



Foto: Hans Øllgaard

De senest indberettede arter i Naturbasen: