Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. februar 2011

Havlit, sortand eller ?

Måske er der en af de garvede herinde der kan hjælpe:

Jeg så i går d. 5/2 ude på Vestamager i stiv blæst en fugl, der lå på vandet (på havet ud for Sydtårnet). Ved første øjekast tænkte jeg toppet lappedykker i vinterdragt. Den lå så den svømmede væk fra hvor jeg stod, så jeg så den stik bagfra. Fra toppen af hovedet gik en smal mørk stribe ned over nakken. Da jeg tog kikkerten op og var det dog tydeligt at det at en and, med et lidt buttet udtryk, bl.a. et lidt kort næb. bagfra havde den en ret mørk krop.

Den fløj kort efter op, hvor jeg lagde mærke til hvad der lignede en sort kalot i kontrast til hvidt/hvidligt hoved. Oversiden af vingerne var mørke. Måske var der et fint mønster af smalle hvide tegningeer på overvingerne - eller det kan have været solen der blev reflekteret i nogle af fjerenes "midter-ribber".

Mener desuden at den havde hvidt/lyst bryst og underside, men ikke helt sikker på at jeg husker rigtigt mht dette.

Så vidt jeg har kunnet finde frem til kan det være havlit (hun) i januar/februar dragt, hvilket jeg hælder mest til. Har dog ikke på nettet kunne finde et billede af denne dragt hvor den svømmer bort fra fotografen, så nakketegningen kan ses.

Er der nogen der kan be- eller afkræfte denne formodning?

Det eneste mulige alternativ jeg kan komme frem til er sortand, men synes ikke rigtigt det passer...

På forhånd tak. Mvh

Peter

De senest indberettede arter i Naturbasen: