Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. februar 2011

sortand med meget farvet næb

For nogle dage siden havde jeg en sortandetype til at ligge i bølgerne i indsejlingen til Hirtshals Havn.

Jeg tænkte (håbede..) selv på amerikansk sortand, men afskrev den pga en del sort inderst på næbbet.

Pga de krappe bølger droppede jeg med det samme at få fotos af fuglen, men brugte den i stedet til at øve mig lidt på videooptagelse med min mobil (Nokia N8) koblet via en hjemmelavet adapter til mit teleskob, som pga vind lå på en lille sandpose (beanbag) på en lille betonmur.

Mit manfrotto 055-stativ villle ryste for meget..

Efter at have glemt videoen, har jeg set den og lurer lidt på det meget farvede næb.

Jeg har ikke et fotoprogram eller noget der kan lave still-fotos fra video, så jeg har bare brugt microsofts klippeprogram til at lave kopi af skærmbilledet, mens videoen var på pause i samme firmas "herlige" mediaafspiller. Så kvaliteten er mildt sagt ikke god...

Men måske nogen alligevel kan sige noget klogt om anden??

Mvh LP


Foto: Lars Pedersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: