Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. februar 2011

Skov-ådselgraver?

Fotoet i Løvenholm midt i september 2010.

Er dette en skov-ådselbille. Efter billederne i galleriet at dømme mangler mit eksemplar noget orange på følehornene / antennerne. Så jeg vil gerne vide om der er forvekslingsmuligheder.

Billedet her er det eneste jeg har, den befandt sig i bunden af en 75 cm dyb grøft (uden vand) igang med at fortære en meget medtaget rød fluesvamp. Så det var lidt et kunststykke at få placeret kamera og stativ til denne optagelse. Desuden var der nogle små passagerer på den, der lignede lidt efter bladlus, mener at have læst der kan være tale om nogle ikke snyltende insekter der bruger disse store biller til at transportere sig rundt til måltiderne. der kan svagt anes et eksemplar på det store orange felt, men billedet er taget på tid så derfor er det utydeligt.

Mvh Jan


Foto: Jan Lyngby

De senest indberettede arter i Naturbasen: