Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. februar 2011

Den nye husdyrlov!

Ændringerne til den nye husdyrlov er jo lige blevet vedtaget: www.retsinformation.dk...R0710...

Det er en befrielse, at man nu endelig opererer med totalbelastninger, når man kigger på udvidelsessager mv. Men når man så i Effektivt Landbrug læser følgende:

"Jeg ved ikke, om Landbrug & Fødevarer har adgang til lovtekst, vi andre ikke har. Men læser man teksten, lægges der op til, at den enkelte kommune kan stramme op i forhold til Miljøstyrelsens miljøkrav. Og det gør man i de enkelte kommuner, pointerer den private miljørådgiver. [...] Så når formanden for Landbrug & Fødevarer, Svineproduktion, Lindhart B. Nielsen, i Effektivt Landbrug siger, at der ikke længere er plads til egne vurderinger ude i de enkelte kommuner, er det direkte forkert. Det passer simpelthen ikke. Og når Venstres Kristian Jensen siger det samme i Effektivt Landbrug forleden, passer det heller ikke. Miljøadministrationen bliver ikke ens i kommunerne. Det bliver op til den enkelte medarbejder i den enkelte kommune at foretage helt subjektive afgørelser. Og det er sgu problematisk.

Så er der nogen, der lige må opklare for mig, hvor i loven det står. Og i øvrigt har jeg indtryk af, at det i sidste instans er kommunalbestyrelsen, der giver tilladelsen: www.jv.dk...1055220:Varde--Venstre-flertal-presser-landbrugsudvidelse-igennem (selv om de naturligvis bliver underkendt i klagenævnet ;-))

De senest indberettede arter i Naturbasen: