Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. februar 2011

Farveringmærket sandløber

I weekenden havde jeg fornøjelsen af en ny farveringmærket sandløber.

Siden jeg fik lov at nyde "Frk. Zackenberg" 12 december 2010 www.fugleognatur.dk/gallery..., har jeg tjekket en del sandløberben.

Og i lørdags var der sørme gevinst igen nær Kjul Å!

Denne gang et herligt "juletræ" med 4 farver, mere farverig end Frøken Zackenbergs hvide og grønne ringe.

Efter en del forsøg fik jeg lidt fotos (www.fugleognatur.dk/gallery... og videos med alle ringe.

Søndag fik jeg set den kortvarigt nær Kjul Å igen og senere ned til 6-8 meters afstand lige øst for Hirtshals Havn – men med op til 16 m/s ku jeg hverken aflæse eller fotografere metalringens kode.

I dag, mandag, var der desværre ingen opskyl på stranden øst for Hirtshals og nærmest ingen fugle.

I formiddags var der svar i mailboxen fra Colin Corse på Orkney. Han skrev blandt andet:

The bird was ringed in a cannon net catch of 167 sanderling on Sanday, Orkney (off north coast of Scotland) on 6th Nov 2010. We have also had a bird from this catch reported from Norway.

We thought that the birds wintering in Orkney would be site faithful during the winter so it is unexpected to get two sightings from the other side of the North Sea.


Man kan læse mere om sandløbere og et ringmærkningsprojekt www.waderstudygroup.org...sanderling.php.

Fx var der til 15/3-09 farvemærket 1949 sandløbere, hvoraf 72 % var genmeldt.

Måske du kan hjælpe med genmelding på grund af en enkelt strandtur…

Mvh LP

De senest indberettede arter i Naturbasen: